Είμαι πεπεισμένος πως η διαδικασία του ευ ζην δεν είναι μια ζωή για τους λιγόψυχους. Σημαίνει να απλώνεσαι και να αναπτύσσεσαι έτσι, ώστε να γίνεσαι όλο και περισσότερο οι δυνατότητές σου. Σημαίνει τη γενναιότητα να είσαι. Σημαίνει να ρίχνεσαι ολοκληρωτικά στο ρεύμα της ζωής. Kι ωστόσο, το πιο συναρπαστικό πράγμα όσον αφορά τα ανθρώπινα όντα είναι πως όταν το άτομο είναι εσωτερικά ελεύθερο, επιλέγει ως ευ ζην τη διαδικασία αυτή του γίγνεσθαι
— Carl Rogers, (2006), To γίγνεσθαι του προσώπου, (σ. 187)
Το θεωρητικό μοντέλο
Θεωρία θεραπείας
Θεωρία προσωπικότητας
Η ψυχολογική δυσπροσαρμοστικότητα
Ατομική και Ομαδική Συμβουλευτική και Ψυχοθεραπεία
Εποπτεία
Φυλές
α) Κλασσική πελατοκεντρική ψυχοθεραπεία
β) Ψυχοθεραπεία προσανατολισμένη στην διαδικασία εστίασης (Focusing)
γ) Συγκινησιακά Εστιασμένη Θεραπεία (EFT)
δ) Συνθετική προσωποκεντρική Ψυχοθεραπεία,
ε) Υπαρξιακή προσωποκεντρική ψυχοθεραπεία και
στ) Βιωματική προσωποκεντρική ψυχοθεραπεία. Σε αυτές τις φυλές, προστίθενται πλέον, το Person-Centered Expressive Arts της Natalie Rogers (1993) και το Pluralistic Counselling & Psychotherapy των Cooper & McLeod (2011).
Εξελίξεις
Στην πραγματικότητα, καθένας μας είναι από μόνος του ένα νησί και μπορεί να χτίσει γέφυρες με άλλα νησιά μόνο εάν, αρχικά, είναι διατεθειμένος να είναι ο εαυτός του. Θεωρώ λοιπόν πως όταν μπορώ να δεχθώ έναν άλλο άνθρωπο, πράγμα που σημαίνει να δεχθώ τα συναισθήματά του, τις στάσεις και τα πιστεύω του ως ένα αληθινό και ζωτικό κομμάτι του εαυτού του, τότε τον βοηθάω να γίνει «πρόσωπο», κι αυτό έχει μεγάλη αξία
— Carl Rogers, (2006), To γίγνεσθαι του προσώπου, (σ. 39)
Γράφει η Mαρία Κεφαλοπούλου Ph.D.
Ιωσηφίδη Π., και Ιωσηφίδης Ι. (2002), Η προσωποκεντρική προσέγγιση του C.Rogers στο Ποταμιάνος Γ.Α. και Συνεργάτες (εκδ), Θεωρίες προσωπικότητας και κλινική πρακτική (σσ.197-245). Αθήνα: Ελληνικά γράμματα
Κεφαλοπούλου, Μ. Η τέχνη του βίου και η αισθητική του προσώπου. Οι φιλοσοφικές ρίζες της προσωποκεντρικής προσέγγισης στην αρχαία Ελλάδα, στο Κατσαούνη, Κηπιώτη, Δελλαπόρτα (εκδ) Προσωποκεντρική Συμβουλευτική & Ψυχοθεραπεία Σήμερα: Δiαδρομή και προκλήσεις., (σ. 277-286). Αθήνα: Koντύλι
Cooper M., & McLeod J., (2011), Pluralistic Counselling and Psychotherapy, London: Sage
Mearns, D., & Cooper, M. (2005). Working at relational depth in counselling and psychotherapy. London, England: Sage
Μέρυ, T., 2004, Πρόσκληση στην Προσωποκεντρική Προσέγγιση, Aθήνα: Καστανιώτης
Murphy, D., Cramer, D., & Joseph, S. (2012). Mutuality in person-centered therapy: A new agenda for research and practice. Person-Centered & Experiential Psychotherapies, 12 (2), 109-123
Rogers, R. (2006α), Ένας τρόπος να υπάρχουμε, Aθήνα: Ερευνητές
Rogers, R. (2006β), To γίγνεσθαι του προσώπου, Aθήνα: Ερευνητές
Rogers, N. (1993), The Creative Connection: Expressive Arts as Healing., Palo Alto CA. : Science and Behavior Books